homepageMagZen en efficiënt blijvenBrainstormen: 3 methoden die werken

Brainstormen: 3 methoden die werken

Brainstormen is een techniek om ideeën te genereren om een probleem op te lossen of een situatie te begrijpen. Het is gebaseerd op verschillende, specifieke methoden die aangepast zijn aan elk doel. Brainstormen vindt vaak plaats in een werkgroep binnen een bedrijf. Brainstormen: 3 methoden die werken
Om brainstormsessies tot een succes te maken, zijn hier 3 methoden die u zullen helpen innovatieve oplossingen voor uw specifieke probleem te bedenken.
1

DIVERSIFIEER DE DEELNEMERS

De keuze van de deelnemers is belangrijk, omdat de relevantie van de ideeën er grotendeels van afhangt. Schakel daarom een bekwame facilitator in om het ontstaan van ideeën in de groep beter te begeleiden en te vergemakkelijken. U moet ook een beroep doen op verschillende persoonlijkheden met verschillende achtergronden. De facilitator kan zijn voordeel doen met de rijke ervaring van elk van hen.

Het is een bekend feit dat als je je kop in het zand steekt, je soms het voor de hand liggende niet ziet. Nodig deelnemers uit van verschillende afdelingen en van andere bedrijven om synergie in de groep te creëren. Zo krijgt u een blik van buitenaf op uw probleem en kunnen er innovatieve ideeën ontstaan.
2

GEBRUIK DE 635 METHODE

De 635 methode is een techniek voor het genereren van ideeën die lijkt op brainwriting. Het proces bestaat erin nieuwe ideeën te produceren op basis van die welke door andere deelnemers naar voren worden gebracht. Het principe kan als volgt worden samengevat: 6 mensen voor 3 ideeën in 5 minuten.

Na de presentatie van het onderwerp krijgt elke deelnemer een vel papier dat verdeeld is in zes rijen en drie kolommen. Vervolgens moet elke deelnemer zijn of haar drie ideeën opschrijven in de tabel. Na 5 minuten geeft elke deelnemer het vel papier aan de persoon rechts. Deze persoon krijgt op zijn/haar beurt vijf minuten om de eerste drie ideeën die de buur aan de linkerkant heeft opgeschreven, aan te vullen. De ronde gaat door tot alle overzichten zijn ingevuld, zodat er in totaal 108 ideeën zijn.

Aan het eind zal er een synthese van de geproduceerde oplossingen plaatsvinden om de beste te kiezen en ter discussie voor te leggen.
3

KIES VOOR OMGEKEERD DENKEN

Omgekeerd denken of « reverse thinking » is een populaire brainstormtechniek in marketing en communicatie. Het stelt u in staat de reikwijdte van uw ideeënonderzoek uit te breiden door het probleem in omgekeerde richting te benaderen en zo tot aantrekkelijkere oplossingen te komen.

Als u zich bijvoorbeeld de vraag stelt "Hoe kunnen we dichter bij onze klanten staan?", dan zou de vraag via de omgekeerde denkwijze zijn: "Hoe kunnen we nog minder dicht bij onze klanten staan?" Op deze manier kunnen de oplossingen die naar voren komen gewoon worden omgedraaid naar een positieve aanpak. Het probleem moet echter duidelijk in kaart worden gebracht, de risico's moeten zorgvuldig worden ingeschat, en er moet worden vastgesteld welke kwesties op het spel staan. Opmerking: zorg voor een flip-over, zodat u de ideeën gaandeweg kunt opschrijven.

Er zijn verschillende manieren om een brainstormsessie te organiseren. Het gaat erom de methode te vinden die een innovatieve oplossing oplevert. Om er zeker van te zijn dat u alle ideeën hebt besproken, moet u niet aarzelen om meerdere technieken in één sessie te gebruiken.