Bij een ongeval of ziekte, kan onmiddellijk ingrijpen levens redden ...
Dit is een van de taken van de eerstehulpverlener op het werk. Laten we deze activiteit eens van dichterbij bekijken. Dankzij het volgen van een EHBO-opleiding kan de eerstehulpverlener mensen helpen in noodsituaties. De opgedane kennis zal ook van pas komen in de privésfeer en zal de eerstehulpverlener in staat stellen de mensen in zijn/haar naaste omgeving te helpen.
De rol van de eerstehulpverlener
Een gediplomeerde eerstehulpverlener is een van de schakels in de reddingsketen van het bedrijf: hij/zij moet het slachtoffer en de collega's beschermen, eerste hulp verlenen en hulp van buiten inroepen overeenkomstig het noodplan van het bedrijf.
Het doel van het optreden van de eerste hulpverlener is onmiddellijke complicaties van verwondingen na een ongeval te voorkomen, niet om ze te behandelen. Dat is de taak van een verpleegkundige of een arts. De eerstehulpverlener moet zich houden aan de handelingen die hem tijdens zijn opleiding zijn aangeleerd. Volgens de arbeidswetgeving moeten werkplekken uitgerust zijn met eerstehulpuitrusting die aangepast is aan de aard van de risico's en die gemakkelijk toegankelijk is (brancards, eerstehulptrommels of medicijnkastje). De bedrijfsarts bepaalt de inhoud van de eerstehulpkoffer en de procedures voor het gebruik van de producten. Er moet een organisatieprotocol worden opgesteld. Voor de toediening van de producten die in het protocol zijn opgenomen, neemt de bedrijfsarts de verantwoordelijkheid op zich voor wat er zal gebeuren volgens de procedures die hij of zij heeft geschreven. Als de hulpverlener andere geneesmiddelen of producten toedient, wordt hij verantwoordelijk gesteld. De spoedarts kan, onder zijn/haar verantwoordelijkheid, een voorschrift doorgeven aan de eerstehulpverlener: de communicatie wordt geregistreerd en van een tijdstempel voorzien.
Eerstehulpverleners zijn ook preventieassistenten. Zij moeten dus vertrouwd zijn met de specifieke risico's in hun bedrijf. Hun aanwezigheid (10 tot 15% van het personeel) verandert het gedrag van de werknemers aanzienlijk. Hun vermogen om risico's te onderkennen maakt het ook mogelijk elementen naar voren te brengen die het mogelijk maken preventieve of beschermende maatregelen te nemen ten aanzien van gevaren die niet waren onderkend of niet juist waren ingeschat.
Werknemers motiveren om eerstehulpverlener te worden
Om nieuwe eerstehulpverleners in uw bedrijf op te leiden, is communicatie van essentieel belang. U kunt degenen die de stap al hebben gezet in het zonnetje zetten en andere werknemers aanmoedigen om zich te laten opleiden.
Er zijn veel gelegenheden om over EHBO'ers te praten en die moeten zo vaak mogelijk worden benut:
Na een ongeval of ziekte waarbij een eerstehulpverlener heeft ingegrepen;
Na bijscholing;
Na de integratie van een nieuwe eerstehulpverlener;
Bij het verwelkomen van een nieuwe werknemer.
Interessante middelen om over dit onderwerp te communiceren zijn de interne nieuwsbrief en het intranet.