homepageMagSchrijven, werken, organiserenFrisse lucht nodig? Hou een lenteschoonmaak op je werkplek!

Frisse lucht nodig? Hou een lenteschoonmaak op je werkplek!

Soms is er maar een klein detail nodig om uw comfort te verbeteren : ruim uw bureau op, respecteer een goede ergonomie, voeg een vleugje frisheid toe...... Hier zijn enkele lente-ideeën om uw werkruimte op te fleuren!Frisse lucht nodig? Hou een lenteschoonmaak op je werkplek!
De lente is traditioneel de ideale tijd om de grote schoonmaak te beginnen. Waarom niet hetzelfde doen op kantoor? Hoe comfortabeler u aan uw bureau zit, hoe aangenamer uw werkdagen zijn en minder stressvol...... Maak plaats voor de voorjaarsschoonmaak in 4 stappen!
1

SORTEER

Rapporteringen, facturen, verslagen.... documenten stapelen zich snel op op uw bureau. Voor de belangrijkste documenten, archiveer ze digitaal en bespaar tijd door uw stapel documenten in te scannen.
Heeft u de neiging om ze « voor het geval dat » te bewaren ? Merk op dat je je uiteindelijk, een paar maanden later, realiseert dat het voor sommige documenten nutteloos was om laden en kasten vol te proppen! Een wijze les: gooi alles weg wat niet nuttig is. Beter nog, leer regelmatig nutteloze documenten weg te gooien, u zal er zich beter door voelen. Als u toch aarzelt, maak uw werk dan makkelijker door uzelf het volgende aan te kopen: afvalscheidingsbak twee compartimenten. Pas echter op dat u niet in overdrive gaat, gooi geen belangrijke documenten weg..... Sommige documenten hoeven niet meer bewaard te worden, maar zou het niet vervelend zijn als ze in verkeerde handen vallen? Op netjes op te ruimen en alles vertrouwelijk te houden, rust uzelf uit met een goeie papiervernietiger.
2

RUIM ALLES OP

Nu u alles hebt uitgezocht en wat rest u moet bewaren, dan is het tijd om alles netjes op te bergen zodat u uw documenten op het juiste moment snel terugvindt! Inderdaad, het is niet omdat uw bestanden "netjes" zijn dat u alles makkelijk vindt, dat zou te makkelijk zijn. Opdat uw inspanningen niet tevergeefs zouden zijn, gebruik kastjes en opbergmappen die u het liefst hebt: gekleurde mappen, muursorteerder, leuke pennenhouder, archiefkisten, archiefdozen... Aan tools geen gebrek: het belangrijkste is om de juiste te vinden, waar u zich het best bij voelt.
3

VERZORG JE WERKPLEK

Alles staat op zijn plaats? En als u nu eens meer in detail kijkt hoe u uw werkomgeving gebruiksvriendelijker kan maken? Gezien de tijd die u op uw thuiswerkplek doorbrengt, kunt u zich maar beter goed voelen..... sommige kiezen voor persoonlijke spullen (fotokader, kindertekeningen, koffiezetapparaat, ...). Maar er zijn ook nog andere tips om uw ruimte er cooler te laten uitzien. U kunt bijvoorbeeld het volgende toevoegen :

Een bureaulamp om een optimale verlichting te hebben, of het nu somber is, regent, winderig,.... of erg zonnig. Een kast extra om absoluut die onnodige opstapeling van documenten te vermijdenEen stoel om bij te schuiven voor uw bezoekers! Een kapstok om te vermijden dat uw jas op uw bureaustoel blijft rondslingeren.
4

HOU HET STOF WEG

Er bestaan nog geen wondermiddeltjes om het stof definitief van uw kantoor weg te jagen, echter zijn er wel een paar best practices om dit stof aan te pakken. Neem bv de gewoonte om:

Maak uw computerscherm en dat van uw smartphone schoon met de geschikte producten. Gebruik voor alle LDC- en/of touch oppervlakten alcoholvrije reinigingsprays en/of doekjes die stof vasthouden. Poets daarna met een microvezeldoek om sporen en resten te verwijderen. Voor plastic oppervlakten (toetsenbord, muis, telefoon, enz) gebruikt u een desinfecterend doekje om de bacteriën te verwijderen. Spuit wat lucht van uw spuitbussen op uw toetsenbord om alle kruimels en stof weg te krijgen die zich onder de toetsen van uw toetsenbord bevinden.
In 't algemeen: voor gezonde, frisse lucht: ventileer uw kantoor! Zet de vensters zoveel mogelijk open om uw kantoor te verluchten en ziektekiemen te verdrijven. U kunt af en toe gebruik maken van een geparfumeerde kaars of een Air Wick verspreider, maar zorg ervoor dat u dit met uw collega's goed bespreekt zodat ze er geen last van hebben!