Vind je het soms moeilijk om mensen te motiveren om naar vergaderingen te komen of om betrokkenheid op te bouwen rond een project? In deze aflevering van "SOS Réunions", gepresenteerd door Laura GADOURY, geeft Louis VAREILLE, vergaderspecialist, ons praktisch advies over hoe we mensen weer enthousiast kunnen maken voor vergaderingen.
Elke vergadering moet worden geformuleerd in termen van haar doel, dat een concreet resultaat moet zijn.
Over het algemeen is de doelstelling een antwoord op een vraag.
Om je te helpen het doel van de vergadering te bepalen, stel je jezelf de volgende vraag: "Wat zal me doen zeggen dat de tijd die gestolen is van de deelnemers goed besteed zal zijn?"
Zodra je het doel hebt gevonden, moet je de deelnemers aan de vergadering casten.
Vraag jezelf het volgende af: Wat is het kleinste aantal mensen dat ik nodig heb voor deze vergadering? En pas op voor de beroemde sociale luiheid die kan worden samengevat als "hoe meer je bent, hoe minder je doet". Je moet heel voorzichtig zijn om de juiste mensen mee te krijgen, degenen die een bijdrage willen leveren. En dat geldt des te meer nu alles een wedstrijd is om aandacht. Het is zo ingewikkeld om mensen bij vergaderingen te houden, om ze goed te gebruiken... Als je wilt dat mensen actief zijn in vergaderingen, kies ze dan goed.
Uit een onderzoek van Barco blijkt dat 10% van de vergadertijd wordt besteed aan technische problemen. Als je wilt dat je deelnemers goede vergaderingen ervaren, wees dan meedogenloos als het gaat om technische voorbereiding.
Als mensen naar een vergadering willen komen, moeten ze een goede herinnering hebben aan de vorige vergadering. Ik weet zeker dat jullie allemaal dingen kunnen bedenken als "Ik ga naar Samia's vergadering. Ik weet dat we vooruitgang gaan boeken", of het tegenovergestelde: "Morgen heb ik een afspraak met Paul. We zullen weer een deel van de ochtend naar zijn verhalen moeten luisteren...". 🙁
Als je wilt dat mensen gemotiveerd komen, moet je ze motiveren aan het einde van de vorige bijeenkomst. Hiervoor heb je twee tips:
Probeer zo vaak mogelijk je vergaderingen af te sluiten met iets dat de deelnemers energie geeft bij het verlaten van de vergadering en hen daardoor motiveert voor de volgende vergadering 🙂