Een brainstormworkshop kan vergeleken worden met een sportieve uitdaging! Om de race naar nieuwe ideeën te winnen en te voorkomen dat uw team een zenuwinzinking krijgt, volgt u ons trainingsplan.
1
VOORBEREIDING
Selecteer een gemotiveerde groep van 7 tot 15 mensen met verschillende profielen.Kies een originele locatie buiten het bedrijf om de creativiteit te stimuleren.Doe beroep op een doorgewinterde coach (intern of extern aan de onderneming) die de leiding kan nemen, het kader kan uitzetten en de troepen kan stimuleren!Neem een animatiepakket mee om de sessie levendiger te maken: een moo-doos om ontsporing te voorkomen, boetes voor wie zich niet aan de regels houdt (een reeks push-ups of sit-ups!), een fluitje om het begin en het einde van de workshop aan te geven, en allerlei speelgoed om de mensen te helpen ontspannen (ballonnen, Lego).Voorzie kleine hapjes om de gezelligheid te bevorderen.
2
SCHEMA
Leg het doel van de workshop duidelijk uit aan de deelnemers.Herhaal de vier spelregels voor effectief brainstormen: geef geen kritiek, streef naar kwantiteit, moedig de fantasie aan en bevorder de groepsdynamiek (maak gebruik van elkaars ideeën om tot nieuwe ideeën te komen).Deel gekleurde stiften en flashy post-its uit om ideeën op te schrijven.Nodig de deelnemers uit om zich om beurten op een ludieke manier voor te stellen om hen in de creatieve flow te brengen en het ijs te breken.Plan een oefenfase waarin de deelnemers individueel hun ideeën opschrijven.Ga over naar de spelfase waarin iedereen om de beurt ideeën voorlegt. Anderen kunnen op de ideeën reageren en er kunnen samen nieuwe ideeën ontwikkeld worden. Verzamel en categoriseer de gegenereerde ideeën. Gebruik een flipover of de muur voor betere visualisatie.
3
DEBRIEFING
Selecteer de beste voorstellen uit alle ideeën door ze collectief in stemming te brengen.Bewaar de meest relevante en evalueer de praktische uitvoering ervan.Bedank uw slimme medewerkers voor hun creatieve bijdrage!Houd hen op de hoogte van de concrete resultaten van hun bijdrage.