homepageMagKantoorinrichtingHoe richt u een open ruimte in als flex office?

Hoe richt u een open ruimte in als flex office?

De coronacrisis zet bedrijven ertoe aan hun werkruimten te heroverwegen, met name de open ruimten, die nu moeten worden heringericht om rekening te houden met gezondheidsvoorschriften. In combinatie met telewerken staat het flexkantoor hoog op de lijst van oplossingen. Hier zijn enkele ideeën voor het herinrichten van uw open ruimten en het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van uw werknemers. Hoe richt u een open ruimte in als flex office?
1

Ruimtes onderverdelen

Er bestaan tegenwoordig veel oplossingen voor het indelen van open ruimten: vaste of verwijderbare scheidingswanden, akoestische panelen, rekken, groene planten, enz. Deze voorzieningen maken het gemakkelijk om in dezelfde ruimte nieuwe werkruimten te creëren die in kleine eenheden zijn verdeeld. Ideaal om zich niet opgesloten te voelen en nuttig om de werknemers te beschermen in geval van een epidemie.
2

Geen eigen bureaus meer

Geen lades meer vol papieren, post-its en vakantiefoto's aan de muur... tijd om te delen! Niemand heeft een toegewezen vaste plaats. Gewapend met een eigen laptop en persoonlijke bestanden kan een werknemer aan eender welk bureau plaatsnemen. Elk bureau moet voorzien zijn van een beeldscherm en de nodige stroomkabels.
3

Opbergoplossingen

In deze configuratie is het essentieel om individuele kluisjes of lockers te voorzien zodat iedereen zijn persoonlijke spullen veilig kan opbergen. 's Avonds mag er niets op de bureaus blijven liggen. De werknemers moeten dus ofwel vertrekken met hun dossiers onder de arm, ofwel ze in een eigen lockerkastje opbergen om ze de volgende dag of week weer bij de hand te hebben.
4

Ruimtes inrichten voor informele vergaderingen

Akoestische zithoeken, tafels en hoge stoelen … Werknemers moeten in kleine groepen kunnen vergaderen, in alle privacy een telefoongesprek met een klant kunnen voeren of informeel overleg met collega's kunnen plegen.
5

De kantoren en bureaus nog beter schoonmaken

Om ervoor te zorgen dat gedeelde kantoren altijd schoon zijn, moeten de kantoren dagelijks worden schoongemaakt. Dat gaat een stuk gemakkelijker als iedereen voor het vertrek opruimt, spullen wegbergt, koffiekopjes afwast, enz. Voorzie schoonmaakproducten zodat iedere werknemer kan bijdragen aan de hygiëne op kantoor.
6

Personalisering van de collectieve ruimte

Als compensatie voor de depersonalisering van de werkplekken of het verlies van een gevoel van saamhorigheid, kan elk team proberen zich de lokalen opnieuw toe te eigenen door mee te werken aan de decoratie: persoonlijke voorwerpen, foto's, schilderijen, stickers, foto's ... Dat kan een leuke brainstormsessie opleveren!

Indien voor de combinatie telewerk/flexkantoor wordt gekozen, moet het comfortniveau thuis hetzelfde zijn als in het bedrijf. De werkgever moet ervoor zorgen dat de werknemer goed geïnstalleerd is met een echte verstelbare bureaustoel, indien nodig een beeldscherm, ergonomische accessoires om rugpijn te vermijden, een headset ... Kortom, het welzijn moet voorop blijven staan en heeft ook invloed op de productiviteit!
Het bedrijf moet grondig nadenken over de algemene organisatie van het werk en de teams om het juiste evenwicht te vinden tussen home office en flex office. Wat de indeling betreft, is het met een beetje verbeelding mogelijk om open ruimten te reorganiseren en om te vormen tot aangename, gebruiksvriendelijke ruimten, op voorwaarde natuurlijk dat de werknemers vooraf bij het proces worden betrokken.Hulp nodig bij het herinrichten van uw ruimte?
De teams van Bruneau Inrichting kunnen u helpen bij het herinrichten van uw kantoorruimte.