Komt een nieuwe medewerker het team versterken? Om nieuwe medewerkers zo goed mogelijk te verwelkomen, bereidt u hun werkplek voor en biedt u hen een uitgebreide presentatie van het bedrijf. Het doel is de nieuwe medewerker zich vanaf de eerste dag thuis te laten voelen.
Zorg voor een comfortabele werkplek.
Denk eerst vooral praktisch door een prettige en goed uitgeruste werkruimte ter beschikking te stellen.
Om dit te doen, begint u met ervoor te zorgen dat het toekomstige bureau leeg is en zonder persoonlijke voorwerpen. Controleer de werking van de apparatuur, zodat de nieuwe medewerker in goede omstandigheden kan werken: laptop, telefoon, internetverbinding … Afhankelijk van de infrastructuur van het bedrijf, kunt u alvast een badge bestellen of een parkeerplaats reserveren. Attenties die de nieuwkomer zeker op prijs zal stellen. Het extraatje: leg een paar essentiële kantoorartikelen klaar: balpennen, blocnotes en schriften.
Breng collega's op de hoogte van de komst van de nieuwe collega.
Vertel het team een paar dagen voor de grote dag, indien mogelijk mondeling, dat de nieuwe collega zal arriveren. Om misverstanden te voorkomen, moet zijn of haar functie en rol worden gespecificeerd. Een e-mail of een aankondiging op het intranet zal helpen om de andere werknemers op de hoogte te brengen.
Gaat het om een belangrijke functie, een vast contract of een opdracht van lange duur? Denk eraan de naam van de toekomstige werknemer toe te voegen aan het organisatieschema op het intranet en eventueel aan de internetsite van de onderneming. Een eenvoudige manier om de eerste stap te zetten!
Neem de tijd om de nieuwe werknemer te verwelkomen.
En dan is het zover, uw nieuwe werknemer is er! De eerste dag begint meestal met het voorstellen aan het team, gevolgd door een rondleiding door het bedrijf en een uitleg van de activiteiten en waarden.
Gun hem/haar ook wat tijd om zich in het kantoor te installeren en toon hoe alle apparatuur werkt. En stel de nieuwkomer in ieder geval gerust door aan te bieden eventuele vragen te beantwoorden.
Goed om te weten
Heeft uw bedrijf een onthaalboekje? Aarzel niet om het aan de nieuwe werknemer te geven. Zo kan hij/zij zich vertrouwd maken met praktische informatie over uw bedrijf: toegangsplan, openingsuren, telefoonlijst, enz.