homepageMagKantoorinrichtingInzicht in de ergonomische aanpak in bedrijven

Inzicht in de ergonomische aanpak in bedrijven

We brengen ongeveer 1/3 van onze dag op het werk door! De bezorgdheid over de arbeidsomstandigheden neemt in bedrijven dan ook een steeds belangrijkere plaats in. Er wordt steeds meer over ergonomie gesproken zonder dat men weet wat het betekent. Daarom ontcijferen wij voor u het ergonomische proces in bedrijven!

Wat houdt ergonomie op kantoor in?

Ergonomie is de wetenschap van het bestuderen van mensen op het werk en het ontwerpen van taken, apparatuur, werkplekken en zelfs regels, zodat we allemaal veilig, comfortabel en zo efficiënt mogelijk kunnen werken.

Ergonomie ter bestrijding van spier- en skeletaandoeningen

De invoering van ergonomische kantooruitrusting en -praktijken draagt bij tot het creëren van goede arbeidsomstandigheden, met name om spier- en skeletaandoeningen te voorkomen.

  • Het aantal erkende werkgerelateerde aandoeningen is in slechts 10 jaar met 60% gestegen.
  • 45% van de werkgelateerde aandoeningen leidt tot aandoeningen bij de getroffenen.

In de context van kantoorwerk hebben de meest voorkomende spier- en skeletaandoeningen betrekking op de rug, de polsen, de nek, enz. De oorzaak: de statische houding, het werken aan een beeldscherm, het overmatig gebruik van bepaalde gewrichten, enz. En dit is waar de tussenkomst van een ergonoom zeer nuttig is!

Om meer te weten te komen over ergonomie op kantoor, hebben we Evelyne Yalbir en Cyrielle Hoareau geïnterviewd. Zij zijn ergonomen bij Ergonomades in Parijs.

Ergonomische aanpak in bedrijven

Ergonomie is de wetenschap van het bestuderen van mensen op het werk en het ontwerpen van taken, apparatuur, werkplekken en zelfs regels, zodat we allemaal veilig kunnen werken.

  • Inzicht in de kwesties die aan het verzoek om interventie ten grondslag liggen.
  • Identificatie van de risico's in verband met kantoorwerk: uitrusting, lichaamshouding, inrichting van de ruimte.
  • Nauwkeurige analyse van werkplekken, effecten en gevolgen van duur en frequentie van beeldschermwerk.
  • Oplossingen voorstellen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren en negatieve effecten op de gezondheid te verminderen.
  • Het identificeren van de behoeften van de werknemers op het gebied van inrichting, uitrusting, meubilair en organisatie.

Ergonomie op kantoor in 6 kernpunten

Om te proberen deze risico's te voorkomen en de arbeidsomstandigheden te verbeteren, volgen ergonomen de werknemers tijdens hun werkzaamheden, waarbij zij zich concentreren op zes criteria.

    1 - Indeling van de werkplek
    Hoe is het bureau? Waar is het scherm geplaatst?

    2 - Uitrusting en middelen ter beschikking van de werknemers
    Type scherm, toetsenbord, muis...

    3 - Duur en frequentie van het computergebruik
    Hoeveel tijd brengt de werknemer achter het scherm door?

    4 - De verschillende houdingen en betrokken gewrichten/spieren en de duur van de blootstelling
    Buigen, draaien, strekken ...

    5 - Tempo en rusttijden
    Hebben werknemers een vast ritme? Hebben ze vaste pauzes of zijn ze vrij om te pauzeren wanneer ze daar behoefte aan hebben?

    6 - De verscheidenheid van uit te voeren taken
    Beeldschermwerk, papierwerk, telefoonwerk ...

Ergonomen houden ook rekening met de specifieke kenmerken van elk individu (leeftijd, geslacht, fysieke kenmerken, enz.) en met de algemene toestand van de werkomgeving (staat en werking van het bedrijf).

Deze analyse maakt het mogelijk de belangrijkste factoren te identificeren die aan de basis liggen van de problemen die de mensen bij de uitoefening van hun activiteit ondervinden, en voorstellen voor actie te doen. Bijvoorbeeld door het wijzigen van gebaren, houdingen, processen of apparatuur (afhankelijk van de haalbaarheid en de middelen van het bedrijf).

Een succesvolle ergonomische aanpak berust daarom op de medewerking van de verschillende betrokkenen: managers, werknemers, ergonomen en leveranciers van kantoorapparatuur, en draagt bij tot betere arbeidsomstandigheden, minder gezondheidsrisico's en hogere productiviteit.

Ergonomie op kantoor

Ergonomie op kantoor: getest en goedgekeurd

Elodie, een projectmanager in een beheermaatschappij in Parijs, vertelt ons over haar ervaringen na de interventie van Ergonomades in haar kantoor.

"Ik werk al 14 jaar, 8 uur per dag, in een computerbaan. Ik kreeg verschillende fysieke pijnen in mijn rug en polsen. Ik besefte dat deze pijnen verband hielden met mijn werkactiviteit: werken aan een beeldscherm, lang zitten, repetitieve bewegingen met het toetsenbord en de muis. Ik besloot te reageren! Eerst heb ik een muismat met polssteun gekocht, en mijn muis vervangen door een presenter muis.

Ik probeer ook de adviezen van mijn reumatoloog in de praktijk te brengen: ik doe een- of tweemaal per dag rekoefeningen om mijn spieren te ontlasten. Bovendien heb ik met de bedrijfsgezondheidsdienst gesproken, waardoor ik een zit/stabureau met elektrische verstelling en een ergonomisch toetsenbord heb kunnen krijgen. Deze aangepaste apparatuur heeft me veel geholpen om mijn houding te verbeteren en zo mijn spierspanning te verminderen. Nu breng ik, dankzij mijn verstelbare bureau, bijna 60% van mijn werkdag staand door. Ik wissel regelmatig van houding, ik voel dat ik mijn spieren minder belast ... en ik heb veel minder pijn dan vroeger!"
Elodie